رژیم کانادایی
رژیم لاغری

رژیم کانادایی را بشناسیم

شاید درباره سرعت زیاد لاغر شدن با رژیم کانادایی چیزهایی شنیده باشید. اما آیا از نحوه کارکرد و انجام این رژیم چیزی می دانید؟ بسیاری از افرادی که از این رژیم کاهش وزن سریع پیروی کرده‌اند، نتیجه مطلوبی را دریافت کردند. به همین دلیل Canadian Diet شهرت و محبوبیت خاصی برای لاغری پیدا کرده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این رژیم بیشتر آشنا شوید.


برای مطالعه بیشتر: “رژیم فستینگ” با غذاها نه، با زمان بازی کنید!


رژیم غذایی کانادایی چیست؟

همچنان که از نام آن پیداست، رژیم غذایی نوردیک یک روش غذایی است که روی غذاهای سنتی کشورهای اسکاندیناوی (نروژ، دانمارک، سوئد، فنلاند و ایسلند) تمرکز دارد. رژیم غذایی شمال اروپا در سال ۲۰۰۴ توسط گروهی از متخصصان تغذیه، دانشمندان و سرآشپزها به منظور بررسی نرخ چاقی در حال رشد و فعالیت‌های کشاورزی ناپایدارِ کشورهای اسکاندیناوی متمرکز شده است.

رژیم کانادایی

به‌طور متوسط در مقایسه با رژیم‌های غذایی غرب، این رژیم شامل قند کمتر، چربی کمتر، دو برابر فیبر و دو برابر ماهی و غذاهای دریایی می‌شود.

این رژیم 15 روزه شامل 12 روز رژیم اصلی و 3 روز رژیم تثبیت کننده است. رژیم کانادایی وزن شما را 8 الی 10 کیلوکاهش می‌دهد. اما اگر برنامه این رژیم را خوانده باشید متوجه می‌شوید که تاکیدش بر این موضوع است:

حتی یک آبنبات کوچک هم خارج از برنامه رژیم میل نکنید و اگر دست به این کار زدید سریعا رژیم را رها و دوماه بعد مجددا این رژیم غذایی را شروع کنید.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: رژیم پالئو را دریابید

بیشتر بخوانید  رژیم پالئو را دریابید

مواد غذایی غیر مجاز در رژیم کانادایی کدامند؟

در این روند لاغری خیلی از مواد غذایی ممنوع هستند. اما روی عدم مصرف برخی از مواد خوراکی تاکید شده است:

  • انواع آدامس
  • نوشیدنی‌های حاوی الکل
  • روغن‌های مخصوص پخت و پز
  • انواع سس سالاد
  • شکر و شیرینی‌جات

برای مطالعه بیشتر: “میوه ها”، چاق کننده یا لاغرکننده؟


در هر وعده ی این رژیم چه بخوریم؟

به یاد داشته باشید این رژیم برای افرادی طراحی شده که از سلامتی جسمی خوبی برخوردار هستند. افرادی که بیماری خاصی مانند فشار خون، ناراحتی قلبی، زخم معده ندارند. 

وعده صبحانه

 اولین وعده ای که در صبح و در رژیم کانادایی خورده می شود تا سوخت روز را تأمین کند، وعده ی صبحانه می باشد.

رژیم کانادایی

غذاهای سنتی صبحانه در کانادا عبارتند از: تخم مرغ ، سوسیس گوشت سرخ شده یا بیکن ، سیب زمینی سرخ شده ، نان برشته شده ، پنکیک (یا نان تست فرانسوی با تخم مرغ) و شربت ، غلات یا جو.

برای کسانی که صبح ها عجله دارند ، وعده صبحانه فقط ممکن است از یکی از موارد فوق انتخاب شود .

برای کسانی که وعده ی صبحانه در رژیم کانادایی را جدی می گیرند ، صبحانه شامل همه موارد ذکر شده می باشد.

وعده ناهار

ناهار در رژیم غذایی کانادایی اغلب می تواند یک وعده غذایی سبک باشد. زیرا به طور معمول در ظهر یا حدود ظهر میل می شود ، زمانی که بیشتر کانادایی ها هنوز در محل کار هستند.

غذاهای سنتی ناهار کانادایی از آن دسته از غذاهایی هستند که قابل حمل بوده یا تهیه آن آسان هستند. مانند ساندویچ ، سوپ یا سالاد.

بیشتر بخوانید  "رژیم فستینگ" با غذاها نه، با زمان بازی کنید!

وعده شام

تقریباً همیشه بزرگترین وعده غذایی کانادایی ها است ، وعده غذایی که پس از یک روز کار طولانی مشتاقانه از آن لذت می برند. این تمایل برای لذت بردن از وعده غذایی شام  و لذت بخش بودن این وعده در رژیم کانادایی ، به این معنی است که کانادایی ها تمایل دارند چیزهای مختلفی برای صرف شام داشته باشند.

رژیم کانادایی در وعده شام

 به طور کلی ، شام های کانادایی در رژیم کانادایی معمولاً یک غذای بزرگ گوشتی مانند سینه مرغ ، استیک ، گوشت خوک ، همبرگر یا گوشت گاو خرد شده ، سبزیجات پخته شده (معمولاً هویج ، نخود فرنگی ، لوبیای سبز ، گل کلم ، کلم بروکلی یا ذرت) ، برنج ، ماکارونی ، سیب زمینی یا نان می باشد.


جهت آگاهی بیشتر: چرا بی دلیل چاق می شوم؟!


فواید رژیم غذایی کانادایی برای سلامتی بدن

مصرف غذاهای سالم مهم‌تر از کاهش وزن است. این رژیم هم‌چنین می‌تواند به پیشرفت‌های قابل توجهی در سلامت سیستم متابولیک و کاهش خطر انواع بیماری‌های مزمن منجر شود. مطالعات متعدد اثرات رژیم نوردیک را بر انواع شاخص‌های سلامت بررسی نموده‌اند.

فشار خون

در یک مطالعه ۶ ماهه بر روی افراد چاق، با رژیم غذایی نوردیک در مقایسه با یک رژیم غذایی کنترل شده، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک گروه اول به ترتیب ۱/۵ و ۲/۳ میلی‌متر کاهش یافت. یک مطالعه دیگر که ۱۲ هفته‌ به طول انجامید، کاهش قابل توجه فشار خون دیاستولیک در شرکت کنندگان با سندرم متابولیک را نشان داد.

رژیم کانادایی برای کمک به التهاب

التهاب مزمن عامل اصلی بسیاری از بیماری‌های جدی است. مطالعات انجام شده در زمینه‌ی رژیم غذایی نوردیک و ارتباط آن با کاهش التهاب به نتایج مختلفی را دست یافته است. یک بررسی دال بر کاهش شاخص التهابی CRP است، در حالی‌که مطالعات دیگر، تاثیر معنی‌داری را گزارش نکرده‌اند. مطالعه‌ایی دیگر نشان داد که این رژیم غذایی ژن‌های مرتبط با التهاب در بافت چربی بدن را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید  "میوه ها"، چاق کننده یا لاغرکننده؟

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: جایگاه آب در رژیم های لاغری


عوارض رژیم كانادایی

با دنبال كردن این رژیم بعد از مدتی دچار ریزش مو می‌شوید. علت آن است که به دلیل از دست دادن آب زیاد بدن، پوست شما شل و افتاده می‌شود. همچنین خیلی از افرادی كه این رژیم را گرفته‌اند، بعد از مدتی خودشان اعتراف كرده‌اند كه روزهای اول وزن‌مان به سرعت كاهش پیدا می‌كرد، اما بعد از مدتی دیگر خبری از كاهش وزن نبود اما می‌دانید علت این مقاومت بدن نسبت به كاهش وزن چیست؟

عوارض رژیم کانادایی

هر چه كاهش وزن شما سریع‌تر باشد، به جای بافت چربی از بافت عضلانی شما كاسته خواهد شد. پس از قطع رژیم آنچه جایگزین بافت عضلانی می‌شود، چیزی جز چربی نخواهد بود. به همین خاطر دیگر خبری از كاهش وزن نجومی شما نیست. برای كاهش وزن باید همه گروه‌های غذایی به مقدار متعادل مصرف شوند، در غیر این صورت مشكلات مختلفی برای فرد ایجاد خواهد شد. حتی گرفتن این رژیم غذایی می‌تواند پیامدی مثل حمله‌های قلبی و مغزی را برای برخی افراد به همراه داشته باشد.


درباره ی جلوگیری از لاغری صورت حین رژیم چه می دانید؟


سخن پایانی

در این محتوا درباره رژیم کانادایی صحبت کردیم. از آنجایی که ما تا آخر عمر برای زندگی کردن همواره باید غذا بخوریم، در نتیجه با یک رژیم ۱۵ روزه مانند رژیم کانادایی نمیتوانیم تناسب اندام خود را تا آخر عمر حفظ کنیم. ما باید از برنامه غذایی طبیعی پیروی کنیم. این رژیم باید مطابق با اصول صحیح تغذیه ای باشد و بتوان تا آخر عمر آن را رعایت نمود. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید  سیر تا پیاز رژیم وحشی

پاسخ دهید