رژیم پالئو
چاقیرژیم لاغری

رژیم پالئو را دریابید

امروزه رژیم ها به نقطه امیدی برای بسیاری افراد تبدیل شده اند. سبک زندگی امروزی از یک طرف و عوارض و بیماری های ناشی از چاقی از طرف دیگر، همه را به سمت تغییر سبک غذایی و رژیم سوق می دهد. آیا شما تا کنون چیزی از رژیم پالئو شنیده اید؟ رژیم غارنشینی احساس سیری را افزایش می‌دهد و کمبود مواد مغذی جبران می کند. در سالیان اخیر بحث های زیادی بر سر این رژیم صورت گرفته است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این رژیم محبوب بیشتر آشنا شوید.

رژیم پالئو چیست؟

رژیم غذایی پالئو که آن را با نام‌های رژیم سرخپوشان یا رژیم غارنشینی نیز می شناسند بر روی مصرف مواد غذایی طبیعی، واقعی و غذاهای کامل تمرکز دارد و تلاش می‌کند افراد را از مصرف غذاهای فرآوری شده و غیر طبیعی باز دارد.

رژیم پالئو

این رژیم بسیار ساده است. شما می توانید از مواد غذایی گیاهی و حیوانی استفاده کنید. بله ما در مورد گوشت گاو، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات، میوه‌ها و آجیل‌ها صحبت می کنیم.

انواع رژیم پالئو

چندین روش برای انجام رژیم پالئو وجود دارد که هرکدام قوانین، تنظیمات و دستور‌‌العمل خود را دارند. در ادامه چند روش رایج برای دنبال کردن رژیم پالئو را بررسی می‌کنیم:

پالئو استاندارد

در این رژیم شما باید قوانین رژیم پالئو سنتی را پیاده کنید. غلات، حبوبات و مواد غذایی فرآوری شده حذف می‌شوند و تمرکز بر روی مواد غذایی کامل مانند میوه، سبزیجات، گوشت، آجیل‌ها و دانه‌ها است.

پالئو خود ایمن

مواد غذایی تحریک کننده التهاب را حذف می‌کنید و سپس رفته به رژیم خود باز می‌گردانید تا ببینید کدام ماده خوراکی باعث التهاب می شود. رژیم غذایی پالئو خود ایمن برای افرادی که اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس منتشر یا روماتیسم مفصلی دارند انتخاب بسیار فوق‌العاده‌ای است.

بیشتر بخوانید  سیر تا پیاز رژیم بنتینگ

پالئو ۸۰/۲۰

اگر حتی تصور حذف کامل غلات برای شما سخت است این سبک به درد شما می‌خورد.

رژیم پالئو

شما در ۸۰ درصد از رژیم خود را به صورت پالئو پیش می‌برید و ۲۰ درصد باقی مانده را از مواد خوراکی غیر از سبک پالئو می‌خورید.

پالئو گیاه خواری

ترکیب اصول رژیم گیاهخواری و پالئو چنین سبک غذایی را به وجود می‌آورد. در پالئو گیاه خواری باید تمام محصولات حیوانی را باید حذف کرد. به همین خاطر برخی ادعا می‌کنند که برای کسب نتیجه در این رژیم باید محصولات حیوانی وجود داشته باشند.

غذاهای مجاز

شاید تهیه لیست مواد غذایی رژیم لاغری پالئو کمی چالش برانگیز باشد. برخی از مواد غذایی که باید در رژیم خود بگنجانید آورده‌ایم:

  •  گوشت: گاو، گوسفند، بز و غیره
  •  غذاهای دریایی: ماهی سالمون، ماکرل، قزل آلا، تن و غیره
  •  ماکیان: مرغ محلی، بوقلمون، اردک و غیره
رژیم پالئو
  •  میوه های تازه: سیب، پرتقال، طالبی، توت، گلابی و غیره
  •  سبزیجات تازه: کلم بروکلی، گل کلم، اسفناج، گوجه فرنگی، هویج، کلم، مارچوبه، خیار و غیره
  •  تخم مرغ
  •  آجیل ها: بادام، پسته، آجیل برزیلی، گردو، فندق و غیره
  •  دانه ها: دانه کتان، دانه چیا، دانه کنجد، دانه کدو تنبل و غیره
  •  روغن های تصفیه نشده: زیتون، آووکادو، نارگیل، کتان، گردو و غیره
  •  ادویه ها: زردچوبه، زیره، پودر سیر، رزماری و غیره

غذاهای غیرمجاز

تنها کافی است تا بدانید کدام گروه‌های غذایی باید در رژیم پالئو و حذف شوند تا بتوانید به طور صحیح این رژیم را دنبال کنید. در ادامه مواد غذایی ممنوعه را برای شما آورده‌ایم:

  •  حبوبات
  •  لبنیات
  •  قند تصفیه شده
رژیم پالئو
  •  روغن سبزیجات تصفیه شده
  •  مواد غذایی تصفیه شده
  •  سیب زمینی سفید
  •  غلات صبحانه 
  •  نوشیدنی های شیرین شده
بیشتر بخوانید  یائسگی عاملی برای چاقی؟

فواید رژیم پالئو

۱- توازن انرژی در تمام طول روز

۲- تثبیت قند خون

۳- پوست تمیز و شفاف و دندان‌های سالم

۴- بهبود الگوی خواب

۵-کاهش آلرژی به ویژه آلرژی به شیر و کازئین و همچنین حساسیت به گلوتن

۶- زمینه‌سازی بهبود بیماری‌هایی مثل دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های خودایمنی، سندرم روده تحریک‌پذیر

رژیم پالئو

۷- ضد التهاب

۸- وضعیت بدنی کارآمدتر

۹- سوزانده شدن چربی های ذخیره

ورزش در رژیم پالئو

ورزش در رژیم پالئو توصیه شده است. فعالیت بدنی در این رژیم، ورزش به حساب نمی آید چون انسان های اولیه برای شکار و جمع آوری غذا همیشه در حال حرکت بودند. با رعایت رژیم پالئو بیسیک باید در هفته حداقل ۲٫۵ ساعت ورزش با شدت متوسط داشته باشید ( مانند پیاده روی با سرعت بالا ) و در طول هفته چند جلسه ورزش قدرتی کار کنید.

ورزش در کنار رژیم پالئو

همچنین فعالیت بدنی را در میان کارهای روزانه جای دهید ( به جای آسانسور از پله استفاده کنید و یا تا محل کار پیاده بروید ) . ورزشی را انتخاب کنید که از انجامش لذت ببرید.

سخن پایانی

در این محتوا درباره رژیم محبوب پالئو سخن گفتیم. حبوبات، لبنیات، غلات، مواد غذایی فرآوری شده باید در رژیم غارنشینی حذف شوند. به جای آن باید بر روی مصرف گوشت، ماکیان، غذاهای دریایی، میوه، سبزیجات، آجیل‌ها، دانه‌ها و چربی های سالم تمرکز کرد. باید اذعان کرد این رژیم کمی پرهزینه است. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت بنویسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید:

https://bit.ly/3EQpUhyhttps://b2n.ir/a14274
https://cutt.ly/ITewuR1http://iwo.ir/kpo4s
https://1ea.ir/eogJUhttps://rb.gy/oopziw

پاسخ دهید