جلوگیری از لاغری صورت طی رژیم لاغری
رژیم لاغری

جلوگیری از لاغری صورت حین رژیم

یکی از مهم ترین نگرانی های افراد در برنامه های کاهش وزن، لاغری صورت است. به عبارت دیگر؛ کمتر کسی پیدا می شود که با کوچک ترین تغییر در رژیم غذایی و برنامه تمرینی خود، دچار لاغری صورت نشده باشد. آیا واقعاً کاهش وزن بدون لاغری صورت امکان پذیر است؟ شما چه تجربه ای در این زمینه دارید؟

لایه چربی زیر پوستی سهم عمده‌ای در چاقی و پر بودن صورت دارد. باید گفت که لاغری صورت هنگام کاهش وزن اجتناب ناپذیر است.در این مقاله با ما همراه باشید تا راه های جلوگیری از لاغر شدن صورت حین رژیم گرفتن را بررسی کنیم.

چه اتفاقی در پی کاهش وزن رخ می دهد؟

پناه بردن به دمنوش های لاغری، حذف یک ماده خاص غذایی، رژیم های غذایی طاقت فرسا و … روش های متداولی هستند. افراد برای آب کردن چربی های شکم، پهلو و ران ها به این روش ها پناه می برند. شاید اصلی ترین دلیل برای ارتکاب به این اشتباه، عدم آگاهی مردم از فرآیند کاهش وزن است.

رژیم چربی سوز

در واقع رژیم غذایی با هدف کاهش وزن، بدن را با کمبود انرژی دریافتی مواجه می کند. بدین ترتیب استفاده از ذخایر بدنی (کربوهیدرات، چربی و پروتئین) افزایش می یابد. در دسترس ترین ذخایر بدن، کربوهیدرات است. در واقع کربوهیدرات سوخت رایج بدن است و به راحتی در دسترس بدن قرار می گیرد. اما به خاطر داشته باشید که اگر رژیم شما کربوهیدرات کافی را به بدنتان نرساند، سوخت رسانی به بدن مختل می شود.

وقتی ذخایر کربوهیدرات کاهش پیدا کرد بدن سراغ چربی ها و بعد از آن به سراغ پروتئین ها می رود. استفاده بیش از حد از پروتئین به عنوان سوخت اصلی، از حجم عضلات می کاهد. این رخداد واکنش های شیمیائی بسیاری را به تعویق می اندازد. بنابراین مصرف حداقل  0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، ضروری است.

بیشتر بخوانید  عسل بخورید، لاغر بمانید

هر رژیم غذایی که مصرف هر یک از منابع بالا را به طور کامل منع کند، نادرست و غیر اصولی تلقی می شود.

فرآیند چربی سوزی

چربی سوزی یک فرآیند کاملاً پیچیده است که در موضوع  کاهش وزن بدون لاغری صورت، می تواند بحث برانگیز باشد. سلول های چربی که آدیپوسیت نام دارند، با کاهش چربی بدن از بین نمی روند. حتی برای سوزانده شدن وارد عضله هم نمی شوند. پس چه اتفاقی برای آن ها می افتد؟!

متاسفانه باید بدانید آن ها سر جایشان، یعنی روی عضله، زیر پوست و … باقی می مانند. به همین خاطر وقتی چربی بدنتان زیاد باشد، عضلاتتان دیده نمی شوند و یا سلولیت هایی که زنان همواره از وجود آن ها در شکم، بازو، باسن و… رنج می برند، حاکی از این حقیقت است.

رژیم لاغری

تخلیه سلول های چربی که باعث لاغری شما می شود، کار ساده ای به نظر می رسد. کاهش کالری دریافتی و افزایش میزان فعالیت باعت تحریک هورمون هایی از قبیل HSL  و LPL می شود که تاثیر به سزایی در آزاد شدن چربی از سلول های چربی را دارد. از طرف دیگر، ورزش و فعالیت بدنی، سرعت آزاد شدن چربی را افزایش می دهد.

جلوگیری از لاغری صورت ممکن است؟

پاسخ این سوال پیچیده است. باید گفت تا حدود زیادی می توان مانع آن شد اما به طور کامل، نشدنی ست.

چربی سوزی موضعی اتفاق نمی افتد. مثلاً افرادی که از چاقی شکم و باسن رنج می برند، پس از شروع روند لاغری، ممکن است دست و پاهایشان لاغر شود در حالیکه همچنان شکم داشته باشند. بنابراین نمی توان گفت کاهش وزن بدون لاغری صورت کاملاً امکان پذیر است. چربی از همه نقاط بدن کم می شود، پس طبیعی است که صورتتان هم لاغر شود. اما همیشه برای پیشگیری از مواردی که برای ما خوشایند نیست راه حل هایی وجود دارد. 

بیشتر بخوانید  جایگاه آب در رژیم های لاغری

عوامل لاغری صورت

از دست رفتن کلاژن ها

کلاژن ها به طور کلی پس از 30 سالگی روند کاهشی در پیش می گیرند. اما رعایت یک رژیم غذایی درست در طول زندگی می تواند از میزان کاهش آن ها بکاهد.

نوسان وزن و رژیم های یویو

وقتی به طور مداوم چاق و لاغر می شوید، عضلات صورتتان سخت در حال انقباض و انبساط است.

لاغری صورت حین رژیم

همین موضوع روی عضلات صورت تاثیر گذاشته و در ادامه کلاژن سازی را کند می کند.

استرس، بیماری و افسردگی

هر یک ازاین موارد با ترشح هورمون هایی خاص، سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهند. بدین ترتیب سرعت لاغری فرد را به شیوۀ نادرستی افزایش می دهند که در بسیاری موارد لاغری صورت را به همراه دارد. برای کاهش وزن بدون لاغری صورت، ابتدا باید سلامت روان خود را نیز تضمین کنید.

راه های جلوگیری از لاغری صورت

  • با مشاوره دکتر یا مربی ورزش BMI بدن خود را محاسبه کنید. در هر رنجی که هستید، BMI متوسطی که سالم باشد و برای حفظ حجم صورت شما مناسب است انتخاب کنید.
  • روش آهسته و پیوسته برای کاهش وزن انتخاب کنید. این روش باعث حفظ حجم عضلات هنگام کاهش وزن می‌شود.
    رژیم های پروتئینی باعث کم آبی و دفع آب بدن می شوند.
    این موضوع به شدت روی بافت صورت تأثیر دارد و باعث گود افتادگی چشم ها و چروکیدگی پوست می شود.
  • کالری مورد نیاز برای حفظ وزن فعلی خود را محاسبه کنید. مقدار کالری محاسبه شده را ۲۵۰ کالری کاهش دهید و همزمان فعالیت روزانه خود را افزایش داده تا حداقل ۲۵۰ کالری در طول تمرین بسوزانید.
    با این روش در یک هفته تقریباً نیم کیلو وزن کم خواهید کرد.
  • حداقل در یک هفته ۱۵۰ دقیقه برنامه تمرینی طراحی کنید و از تمریناتی که شما را در رسیدن به هدف کاهش وزن یاری می‌دهند استفاده کنید.
بیشتر بخوانید  "میوه ها"، چاق کننده یا لاغرکننده؟

جلوگیری از لاغری صورت
  • وزن بدن هدف خود را مشخص کنید. انتخاب وزن در پایین ترین مقدار معمولاً منتج به بدنی باریک تر می‌شود اما باعث لاغری بیش از انتظار صورت خواهد شد.
    وزن ایده الی در حد متوسط انتخاب کنید که سودمند و قابل دستیابی باشد.
    برای رفع افتادگی عضله‌های صورت می‌توانید صورت را ماساژ دهید، چون باعث تقویت عضلات صورت می شود و به بهبود شکل صورت کمک می کند.

چند توصیه دیگر برای چاق کردن صورت

  1. آب میان‌بافتی را زیاد کنید! یکی از نکاتی که شاید بسیاری از ما ساده از کنار آن می‌گذریم نوشیدن آب در طول روز است. آب اثر معجزه‌گری روی پوست و چاقی صورت دارد. نوشیدن آب به ویژه در شرایطی که مشغول تمرینات ورزشی و بدنسازی هستید، بیشتر معنا پیدا می‌کند. چون معمولاً مردان و زنانی که تمرینات ورزشی پیوسته و منظمی دارند با لاغری صورت مواجه می‌شوند.
  2. یکی دیگر از روش‌های طبیعی برای پر کردن صورت و چاق کردن آن گنجاندن حب ۴ مغز به برنامه و رژیم غذایی‌ است.
    برای تهیه این حب نیاز به مغز پسته، بادام، فندق و خرما دارید.
    برای تهیه حب کافی است ۴ عدد از هر یک از این مغز‌ها را با ۲ عدد خرما ترکیب کنید و آن‌ها را به صورت خمیری نرم درآورید، می‌توانید به جای استفاده از خرما از شیره‌خرما نیز برای خمیر کردن این مغزها استفاده کنید و در طول روز۵ تا ۱۰ عدد از این حب‌ها را بخورید.

سخن آخر

هرچه بیشتر وزن کم کنید، احتمال لاغرتر شدن صورتتان بیشتر است. نسبت به قد، وزن ایده آل هرکسی متفاوت است. اگر نگران لاغر شدن صورتتان هستید حتما ترجیح می دهید به حد نهایی وزن ایده آلتان نرسید. توصیه ما این است که به پزشک مراجعه کنید و از او بپرسید دامنه بالا و پایین وزن ایده آل شما چقدر است. سپس هدف خود را عددی بین این دو قرار دهید تا شانس بیشتری برای حفظ پری صورتتان داشته باشید.

بیشتر بخوانید  رژیم مدیترانه ای حلال بیماری ها!

اگر این مقاله برای شما مفید بود، آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید:

yun.ir/8burohttps://1ea.ir/G2lG5d
https://cutt.ly/TE9SYtchttps://b2n.ir/j80805
https://bit.ly/30bf7Q2http://iwo.ir/sa447

پاسخ دهید