پزشکی سلامتمشاوره پزشکی

چند راهکار برای درمان قطعی سردرد میگرنی

شاید تصور کنید که سردردهای میگرنی به راحتی قابل درمان نیست؛ اما در اغلب مواقع با درمان‌های ساده و سبک زندگی سالم می‌توان درد را متوقف کرد.

در ادامه نکاتی را برای شما ذکر خواهیم که همراه با مصرف داروی تجویز شده از سوی پزشک می‌تواند برای شما موثر باشد.

در صورتی که پزشک متوجه شود که بیمار خود نتوانسته با چند روش موثر موفق به درمان سردردهای میگرنی شود، راهکاری از جمله تزریق بوتاکس برای میگرن پیشنهاد می‌دهد.

به محیط ساکت و آرام بروید

اولین علائم میگرن را که احساس کردید، کمی استراحت کنید و در صورت امکان از انجام فعالیت‌هایی که داشته‌اید، خودداری کنید.

چراغ‌ها را خاموش کنید

نور و صدا منجر به بدتر شدن درد میگرن می‌شود. باید در یک اتاق بدون نور و بدون صدا استراحت کنید. به دما توجه داشته باشید، می‌توانید کمپرس سرد را روی سر یا گردن خود قرار دهید.

کیسه‌های یخ اثر بی حسی کنندگی دارد یا میزان درد را کاهش می‌دهد. پدهای گرم نیز به آرام کردن ماهیچه‌های منقبض کمک می‌کند. دوش آب گرم نیز می‌تواند اثر مشابهی با پد گرم کننده داشته باشد.

نوشیدنی حاوی کافئین بنوشید

مصرف مقدار کمی کافئین می‌تواند به تسکین درد میگرن کمک می‌کند. لازم به ذکر است که کافئین اثرات کاهش درد مانند آسپرین و استامینوفن دارد.

با این حال مراقب باشید بیش از حد کافئین مصرف نکنید. در صورت زیاده‌روی در مصرف کافئین سردرد بدتر می‌شود. همچنین مصرف کافئین در اواخر روز باعث اختلال در خواب می‌شود که بر میگرن تاثیر می‌گذارد.

خواب خوب و کافی

بیشتر بخوانید  عوارض تزریق ژل‎های نامرغوب چیست؟ بهترین راه تخلیه ژل پاژ

میگرن ممکن است مانع خواب یا منجر به بیداری شما هنگام شب شود. به همین دلیل در اغلب مواقع به دلیل عدم خواب کافی هنگام شب سردرد رخ می‌دهد. در ادامه چند راهکار برای خواب کافی و سالم خواهیم گفت:

ساعت خواب منظمی داشته باشید

هر روز در ساعت مشخصی بخوابید و بیدار شوید، حتی آخر هفته‌ها که تعطیل هستید. اگر در طول روز عادت به خوابیدن دارید، سعی کنید مدت کوتاهی بخوابید.

خواب بعد از ظهر بیش از 20 تا 30 دقیقه، باعث اختلال در خواب کافی هنگام شب می‌شود.

در پایان روز استراحت کنید

هر چیزی که به آرام شدن شما کمک می‌کند، از جمله گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش، دوش گرفتن، مطالعه کتاب و… را انجام دهید.

به آنچه که قبل از خواب می‌خورید نیز توجه داشته باشید. مواردی از جمله مصرف وعده‌های غذایی سنگین، ورزش شدید، نیکوتین، الکل و کافئین باعث اختلال در خوابیدن شما می‌شود.

هر چیز اضافه را از اتاق خواب خارج کنید

هر چیزی که منجر به حواس پرتی شما می‌شود نباید در اتاق خواب خود بگذارید، به‌طور مثال تلویزیون در اتاق استراحت یا ابزار و وسیله کار خود را نداشته باشید.

برای خوابیدن تلاش نکنید

هرچه بیشتر تلاش به خوابیدن کنید، بیشتر منجر به بیداری می‌شود. اگر نمی‌توانید بخوابید، کمی مطالعه کنید یا هر فعالیت آرام دیگری را انجام دهید تا احساس خواب‌آلودگی در شما ایجاد شود.

در صورت مصرف دارو آنها را چک کنید

داروهای حاوی کافئین یا دیگر محرک‌ها که برای درمان قطعی میگرن تجویز شده‌اند، می‌تواند باعث اختلال در خوابیدن شود.

بیشتر بخوانید  پوکی استخوان "بیماری خاموش اما قابل پیشگیری"

به غذا خوردن توجه داشته باشید

عادت غذایی شما می‌تواند بر میگرن تاثیرگذار باشد، به این اصول توجه داشته باشید:

  • هر روز در زمان مشخصی وعده‌های غذایی خود را میل کنید.
  • هیچ یک از وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید؛ چرا که خطر ابتلا به میگرن را افزایش می‌دهد.
  • یک دفترچه غذایی داشته باشید تا مواردی که باعث تحریک و ایجاد میگرن می‌شود را یادداشت کنید.
  • هر مواد غذایی که منجر به میگرن می‌شود، خودداری کنید این موارد می‌تواند شامل الکل، کافئین و شکلات باشد.

به طور منظم ورزش کنید

در طول فعالیت بدنی که دارید، بدن مواد شیمیایی خاصی را آزاد می‌کند که سیگنال‌های درد را به مغز مسدود می‌کند. این مواد شیمیایی به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می‌کند، در حقیقت دو وضعیتی که میگرن را بدتر خواهد کرد.

لازم به ذکر است که چاقی خطر ابتلا به سردرد‌های مزمن از جمله میگرن را افزایش می‌دهد. با داشتن وزن نرمال از طریق انجام تمرینات ورزشی و رژیم غذایی سالم می‌توان سردرد را کنترل و درمان کرد.

استرس خود را کنترل کنید

در اغلب مواقع استرس و میگرن ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. نمی‌توان گفت که شرایط طوری برای خود طوری مهیا کنید که شرایط استرس‌زا رخ ندهد، شاید شدنی نباشد؛ اما این شما هستید که باید استرس خود را کنترل کنید:

  • در طول روز فعالیت و کارهای سنگین انجام ندهید. راهی برای کم کردن کارهای خود در نظر داشته باشید.
  • زمان خود را طوری مدیریت کنید که کارهای سنگین خود را به چند قسمت کوچک در طول زمان بیشتر انجام دهید.
  • هر زمان که احساس خستگی داشتید، چند حرکت کششی آهسته یا پیاده روی سریع داشته باشید.
  • باید نگرش خود را مثبت کنید، هر زمان که احساس کردید این کار انجام نمی‌شود، باید سریع به خود بگویید با این که سخت است؛ اما من انجامش می‌دهم.
  • طی روز حداقل 15 دقیقه زمانی را برای انجام کارهای لذت بخش اختصاص دهید. این سرگرمی می‌تواند بازی یا نوشیدن یک فنجان قهوه باشد. انجام هر کار لذت بخشی می‌تواند یک راه طبیعی برای مبارزه با استرس باشد.
  • تنفس عمیق باعث آرامش شما می‌شود. هر روز به حداقل 10 دقیقه به دم و بازدم خود عمیق تمرکز داشته باشید. زمانی که کار شما تمام شد، به مدت یک یا دو دقیقه بدون هیچ حرکت خاصی بنشینید.

درمان سردرد با تزریق بوتاکس

بیشتر بخوانید  تیرگی دور چشم را چگونه درمان کنیم؟ + معرفی 8 خوراکی برای بهبود سیاهی زیر چشم

در اغلب مواقع با روش‌های ساده‌ای که برای شما گفتیم سردرد قابل درمان خواهد بود. تنها در صورتی که موفق به درمان سردرد خود نشده‌اید، باید به متخصص مغز و اعصاب دکتر فاطمه طاهریان مراجعه کنید تا روش موثری از جمله تزریق بوتاکس را برای درمان میگرن در نظر بگیرد.

به این مورد توجه داشته باشید که تزریق بوتاکس می‌بایست تنها توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام گیرد؛ چرا که تنها پزشک متخصص است که می‌داند که باید در چه نواحی از گردن و سر تزریق را انجام دهد تا اثرگذاری خوبی داشته باشد.

این روش علاوه بر جلوگیری می‌تواند اثر درمانی بسیار خوبی نیز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا