پزشکی سلامت

معرفی 2 مقاله برتر از مجله آموزشی سلامت دندان

دندانپزشکی یکی از رشته‌های پزشکی بسیار حساس و البته دارای تجهیزات و ابزار بسیار کاربردی و ظریف است، طراحی و تولید این وسایل طیف گسترده‌ای از مهندسی پزشکی را در برمی‌گیرد. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع تجهیزات دندانپزشکی، ابزار دندانپزشکی، لوازم دندانپزشکی و کاربرد آنها آشنا کنیم. مخاطب این مقاله از یک سو مراجعین به مطب های دندانپزشکی هستند و از سوی دیگر سایر متخصصین و افرادی که تمایل دارند اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند. همچنین ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که دندان ها و فک هایی را که در جای نامناسبی قرار می گیرند اصلاح می کند. دندان هایی که در جایگاه نامناسبی قرار می گیرند و شکل نامتعارفی دارند مشکلات بهداشتی مختلفی ایجاد می کنند. تمیز نگه داشتن دندان ها سخت تر می شود. بیماری که دندان های نامرتبی دارد در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری های پریودنتال قرار دارد. این وضعیت به دندان هایی که مسئول جویدن غذا هستند فشار بیشتری وارد می کند و متعاقبا در طولانی مدت عوارض مختلفی به جا می گذارد.

ایمپلنت دندان چیست؟

برخی از افراد به هر دلیلی ممکن است دندان های خود را از دست بدهند. همان طور که در عکس بالا مشخص شده است، ایمپلنت دندان یا فیکسچر در اندازه ریشه دندان آن فرد به جای ریشه از دست رفته قرار داده می‌شود. فیکسچرها قطعاتی در اندازه دندان طبیعی می‌باشند. این فیکسچر ها با دقت بسیار زیادی ساخته می شوند که کاملا طبیعی به نظر برسند.

دو قسمت اصلی ایمپلنت دندان که در عکس بالا مشخص شده است، Fixture و Abutment می باشند. قسمتی که از داخل استخوان فک قرار می‌گیرد که اصطلاحاً Fixture نامیده می‌شود و قسمتی تاجی که بالای لثه قرار می‌گیرد Abutment نامیده می شود. روی Abutment پروتز یا روکش ایمپلنت قرار می‌گیرد. جنس پایه ایمپلنت از تیتانیوم است. از آنجا که تیتانیوم موجود در ایمپلنت ها با استخوان فک کاملا سازگاری دارد، ایمپلنت ها باعث لغزش ، سر و صدا یا آسیب استخوانی نمی شوند. 

بیشتر بخوانید  علت خشکی واژن چیست؟ + چگونه درمان می‌شود؟

انواع ایمپلنت دندان کدامند؟

امروزه اکثر ایمپلنت های دندان از تیتانیوم ساخته می شوند که فلزی دارای کیفیت بالا است و می تواند برای این منظور بسیار مناسب باشد. تیتانیوم یک لایه نازک بر روی سطح خود ایجاد می کند که از آن در برابر خوردگی حفاظت می کند.

ایمپلنت ریشه ای شکل

این مدل رایج ترین نوع کاشت ایمپلنت است که برای بیماران استفاده می شود. نوع ریشه ای شکل در اصطلاح درون استخوانی یا درون ریشه ای نیز گفته می شود، به این معنی که این نوع در استخوان قرار می گیرند. این مدل شبیه پیچ ضخیم یا مخروط است و دارای پهنا و طول متفاوت می باشد.

ایمپلنت دندان

برای موفقیت آمیز بودن آن، نیاز به ایجاد عمق و عرض کافی در استخوان برای فراهم کردن پایه مطمئن برای آن وجود دارد. دندان پزشک شما درباره نوع  مناسب برای استفاده بر اساس کیفیت استخوان فک و نوع روکش، پل یا دندان مصنوعی که قرار است بر روی آن قرار بگیرد تصمیم گیری خواهد کرد. یکی از اجزای ایمپلنت فیکسچر است. درباره نقش فیکسچر، این جزء مهم در ایمپلنت بیشتر بخوانید.

نوع دارای چارچوب راموس

این نوع را در صورتی می توان استفاده کرد که استخوان فک پایین برای استفاده از ایمپلنت دندان ریشه ای شکل بسیار نازک باشد یا قصد داشته باشیم از ایمپلنت ساب پریواستیل استفاده کنیم. این مدل دارای چارچوب راموس در گوشه عقب استخوان فک در دهان (یعنی نزدیک دندان های عقل) و نزدیک چانه قرار می گیرد. برای ادامه مطلب به مقاله ایمپلنت دندان چیست مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید  معرفی 6 متخصص برتر جراحی سینه در تهران به انتخاب مجله پزشکی سلامت

ارتودنسی ثابت چیست؟

زمانی که صحبت از ارتودنسی ثابت می‌شود، هدف متخصصان کاملا متمرکز به استفاده از روش‌های درمانی و زیبایی ارتودنسی برای دندان و فک بدون دخالت و همکاری مستقیم بیمار است. روند درمان ارتودنسی ثابت به نوعی کند است و با توجه به تحقیقات انجام شده می‌توان بطور تقریبی ماهی یک میلیمتر حرکت و جا به جایی دندان‌ها را در این روش در نظر گرفت.

 ارتودنسی ثابت چیست؟

با توجه به شرایط بیمار ارتودنسی ثابت دندان گاهی با کشیدن بعضی دندان‌ها و ایجاد یک فضای مناسب برای حرکت و جابه جایی دیگر دندان‌ها همراه است. ماهی یک بار ویزیت برای بیماران در ارتودنسی ثابت در نظر گرفته شده است؛ که در این جلسات بعد از فعال کردن کش بین دندان‌ها، سیم‌ها و یا فنرها ممکن است مقداری درد در بیمار حس شود.

اجزای ارتودنسی ثابت کدامند؟

مهمترین دستگاه ثابت که برای درمان نامظمی های دندان و فکی استفاده می شود، بریس است. بریس ارتودنسی متشکل از چند قطعه کوچک است که به مرور زمان باعث حرکت دندان ها و صاف شدنشان می شود. مهم‌ترین اجزاء تشکیل دهنده هر بریس ارتودنسی عبارتند از:

  • براکت (ساده و قلابدار)
  • سیم (برخی از افراد به خاطر این سیم اصطلاحا و به اشتباه به درمان ارتودنسی سیم کشی دندان نیز می گویند)
  • باند
  • الاستیک و کش
  • مینی اسکرو یا یچ ارتودنسی

معرفی انواع ابزار و روش‌های ارتودنسی ثابت

انواع ارتودنسی ثابت بطور مختصر در مطلب ارتودنسی ثابت چیست اشاره شد. برندهای مختلف و متعددی برای ارتودنسی ثابت موجود است که انتخاب آن‌ها می‌تواند برای بیماران بسیار گیج‌کننده باشد ، اما همه‌آن‌ها در اصل عملکرد یکسانی دارند. تولیدکنندگان ممکن است ادعا ‌کنند که محصولات آن‌ها نتایج بهتری از سایرین خواهد داشت ، در پذیرش چنین ادعاهایی باید دقت کرد زیرا برای اغلب آنها شواهد علمی اثبات شده‌ای وجود ندارد. انتخاب انواع ارتودنسی ثابت وابسته به نوع مشکل بیمار و با تشخیص مستقیم یک متخصص ارتودنسی صورت می‌گیرد. ارتودنسی ثابت به سه نوع کلی تقسیم می شود:

  • ارتودنسی لینگوال
  • ارتودنسی با براکت های فلزی
  • ارتودنسی با براکت های سرامیکی
بیشتر بخوانید  رژیم لاغری اصولی و بی ضرر چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ + چگونه لاغر شدن ما را به پوکی استخوان مبتلا می کند؟

البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله انواع ابزار و روش‌های ارتودنسی ثابت را بخوانید.

منبع: سایت toothhealth.ir

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا