نماد سایت مجله پزشکی سلامت

“چاقی” را موشکافانه تر بشناسیم

چاقی

“اضافه وزن و چاقی به صورت تجمع غیر طبیعی یا بیش از حد بافت چربی در بخش های مختلف بدن و یا به صورت یکدست در بدن تعریف می شود که ممکن است سلامت را به خطر بی اندازد.” این یک تعریف کلی از چاقی بود. اما فکر می کنید همه ی آنچه در پس این چربی ها پنهان است تنها در همین تعریف می گنجد؟ آیا شما هم یک فرد دارا اضافه وزن هستید یا از چاق شدن واهمه دارید؟ در این مقاله تا پایان با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع تری در مورد چاقی بدست آورید.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: “رژیم فستینگ” با غذاها نه، با زمان بازی کنید!


چاقی موضعی

روش‌های زیادی برای لاغر شدن وجود دارد اما نمی‌توان برای همه یک نسخه واحد پیچید. چون علل چاقی می‌تواند موارد گوناگونی باشند. افراد دارای اضافه‌وزن، چاقی‌های یک‌شکل ندارند. به‌عبارت دیگر هر فرد چاق ممکن است در بعضی قسمت‌های بدن خود با حجمی از چربی‌های انباشته‌شده روبرو باشد که برطرف کردن آن روش خاصی را بطلبد. در ادامه چند نوع چاقی موضعی رایج و دلایل تجمع چربی در این نواحی را بررسی می‌کنیم.

چاقی بالاتنه

گاهی بیشترین انباشت چربی در بالاتنه دیده می‌شود. افرادی که به این نوع از چاقی موضعی مبتلا هستند پاهایی لاغر و بالاتنه‌ای چاق دارند. از آنجایی که عضو حیاتی بدن یعنی قلب در این قسمت واقع شده‌است این نوع تجمع چربی سلامت قلب را تهدید می‌کند. دلایل اضافه وزن بالاتنه معمولا پیروی از یک رژیم غذایی نامناسب است. مصرف کالری بیش از حد نیاز و فعالیت روزانه کم از عوامل دیگر بروز این اضافه وزن موضعی هستند.

برای این رفع چاقی بالاتنه، استفاده از رژیم غذایی کم‌شیرین و کم‌چربی بسیار کارآمد است. در کنار این برنامه غذایی، فرد باید سی دقیقه ورزش را برای ۳ تا ۶ روز در هفته، به برنامه دائمی خود تبدیل کند. ایروبیک، پیاده‌روی و شنا از ورزش‌های پیشنهادی هستند. استفاده از غذاهای سبک و سالم و میوه‌ها توصیه می‌شود. همچنین هرچه تعداد وعده‌های غذایی بیشتر و حجم خوراک کمتر باشد، چاقی بالاتنه با سرعت بیشتری برطرف خواهد شد. بهتر است از سه وعده غذای اصلی و دو میان‌وعده مناسب استفاده شود.


این محتوای مفید را هم از دست ندهید: جلوگیری از لاغری صورت حین رژیم


تجمع چربی در حفره شکمی

از انواع چاقی موضعی، تراکم بالای چربی در ناحیه شکم است. این شکم‌های ورم‌کرده ممکن است نتیجه مصرف بیش از حد الکل باشد.

در این‌صورت با یک رژیم غذایی مناسب و پرهیز از وعده‌های سنگین غذایی در کنار قطع مصرف الکل و دخانیات می‌توان به این نوع چاقی پایان داد. سعی کنید تعداد وعده‌های غذایی دریافتی را افزایش دهید. با این روش متابولیسم بدن افزایش می‌یابد و انرژی بدن برای مدت‌زمان بیشتری حفظ می‌شود. انجام ورزش‌های هوازی نیز توصیه می‌شود.


درباره ی رژیم کتوژنیک چه می دانید؟


تجمع چربی زیر شکم، در نواحی باسن و ران

نوع دیگر علل چاقی موضعی، انباشتگی چربی در ناحیه باسن و ران‌هاست. اگر علل ژنتیکی پشت این نوع اضافه وزن موضعی نباشد، تغذیه نامناسب فرد را می‌توان علت اصلی ایجاد آن دانست. در این مورد انگشت اتهام را باید به سمت رژیم غذایی سرشار از گلوتن گرفت. گلوتن به پروتئین موجود در گندم و جو گفته می‌شود.

برای رهایی از تجمع چربی ها اطراف باسن باید از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن استفاده کرد. کوه‌نوردی و تپه‌نوردی از راه‌های دیگر مبارزه با این نوع چاقی موضعی است. اگر می‌خواهید چربی انباشته در قسمت زیر شکم، باسن و ران‌ها را از بین ببرید، وعده صبحانه را جدی بگیرید، از نشستن برای مدت طولانی پرهیز کنید و فعالیت‌های روزانه خود را افزایش دهید.


برای مطالعه بیشتر: چرا بی دلیل چاق می شوم؟!


چاقی اطراف و پشت کمر

هنگامی‌که مواد شیرین و شکر اعضای اصلی رژیم غذایی ما باشند تجمع چربی در ناحیه کمر ایجاد می‌شود. این سبک غذایی علاوه بر انباشت چربی در اطراف کمر، به‌گفته متخصصان از عوامل ایجاد افسردگی محسوب می‌شود و گاهی فرد را در یک چرخه معیوب گرفتار می‌کند.

چرخه‌ای که طی آن شخص برای از بین بردن افسردگی دست به دامن خوراکی‌های شیرین می‌شود و همین خوراکی‌ها او را بیشتر در دام افسردگی فرو می‌برند.

برای برطرف کردن چاقی موضعی اطراف و پشت کمر می‌توان به‌کمک علم روانشناسی، از اضطراب فرد کاست و به‌تدریج به این ولع شیرین خاتمه داد. در همین راستا از مدیتیشن و مصرف چای سبز هم می‌توان بهره برد.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: جایگاه آب در رژیم های لاغری


چاقی در اطراف شکم کمر و پهلو

چاقی‌های شکم و پهلو از آن علل چاقی‌هایی است که بسیاری از ما ایرانی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. این نوع از انباشتگی چربی در شکم و کمر و اطراف پهلوها، نتیجه یک رژیم غذایی نادرست و بی‌تحرکی است. وقتی برای ساعت‌های طولانی را روی مبل دراز می‌کشیم و تلویزیون تماشا می‌کنیم در واقع به چربی‌های شکم و پهلو خوشامد می‌گوییم.

ساعت‌ها پشت میز کار نشستن، ما را تبدیل به افرادی با شکم‌های بزرگ و کمر و پهلوهای انباشته از چربی می‌کند. خواب بی‌برنامه یا ناکافی تناسب هورمون‌ها را به هم می‌ریزد و اشتها را افزایش می‌دهد. بنابراین خواب نیز ملاک دیگری برای چاقی موضعی شکم و پهلو محسوب می‌شود. یک برنامه غذایی و ورزشی مناسب تحت نظر متخصص و همین‌طور خواب کافی و منظم می‌تواند این چربی‌ها را کنترل و رفع کند.


درباره ی رژیم کانادایی بیشتر بخوانید.


تشخیص چاقی

برای تشخیص چاقی، پزشک به طور معمول معاینه فیزیکی را انجام می‌دهد و برخی آزمایش‌ها را توصیه می‌کند. این آزمایش‌ها و تست‌ها به طور کلی شامل موارد زیر است:


جهت آگاهی: “میوه ها”، چاق کننده یا لاغرکننده؟


سخن پایانی

در این محتوا درباره چاقی های موضعی بدن بیشتر خواندیم. دانستیم که تجمع چربی در هر ناحیه ِ بدن به دلایل خاصی اتفاق می افتد. یادتان باشد کاهش وزن و درمان انواع علل چاقی باید تحت نظر متخصص تغذیه صورت بگیرد. روش‌های سنتی و اثبات‌نشده ممکن است آسیب غیرقابل‌جبرانی را برای بدن شما به دنبال داشته باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

خروج از نسخه موبایل