نماد سایت مجله پزشکی سلامت

“هوس شیرینی” از دلایل تا راه های سرکوب

هوس شیرینی

قندها از اعتیادآورترین مواد غذایی هستند. اگر شما عادت به خوردن شکر دارید باید منتظر تمایلات شدیدتر باشید! این علاقه شدید ریشه در یک مشکل درونی دارد. آیا شما هم جزو افرادی هستید که تمایل زیادی به شیرینی دارد؟ فکر می کنید هوس شیرینی شما چه دلیلی دارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را در زمینه هوس شیرینی بدست آورید.


بیشتر بخوانیدف بیشتر بدانید: عسل بخورید، لاغر بمانید


کالری دریافتی ناکافی

برای داشتن اندامی مناسب، افراد زیادی وجود دارند که کالری کافی مصرف نمی‌کنند به همین دلیل، بدن نیاز به انرژی فوری دارد که به راحتی می‌توانید از غذا‌های شیرین دریافت کنید.

به مقدار کافی پروتئین مصرف نمی کنید!

این تنها مغز نیست که نیاز به مصرف قند دارد، اما اگر در رژیم غذایی تان پروتئین کم تر از حد مورد نیاز باشد، می تواند میل برای غذاهای قندی را تحریک کند.

سطوح پروتیین کم می تواند باعث افزایش غیرطبیعی و کاهش سطح قند خون شود. این امر راه را برای نیاز فوری انرژی که از شکر به دست می آورید، هموار می کند.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: لاغر شدن با اسلیو معده؟


استرس و هوس شیرینی

چیز‌های کمی می‌توانند عادات غذایی سالم را سریع‌تر از استرس برهم بزنند نه اینکه سبک زندگی حول آن را ذکر کنند. رهایی غیرقابل اجتناب از کورتیزول که با یک محرک استرس همراه می‌شود قند خون را بالا و پایین می‌برد.برای بالا نگه داشتن انرژی به دنبال سریع‌ترین راه برای رسیدن به نزدیک‌ترین غذای شیرین هستید. محققان دانشگاه میشیگان نشان دادند که میزان مصرف شکر در واکنش به افزایش سطح هورمون استرس سه برابر شده است.


درباره ی تاثیر ژنتیک بر چاقی چه می دانید؟


نوسانات هورمونی عاملی برای هوس شیرینی

براساس گزارش وب سایت علوم روان شناسی، ردپای شکر در افزایش سطح اندورفین در مغز و در نتیجه تسکین درد پیدا شده است.میل به شیرینی برخلاف دیگر مواد شیمیایی اعتیاد آور رخ می‌دهد. علاوه بر این، بسیاری از زنانی که تجربه میل به شیرینی را دارند با سندروم قبل از قاعدگی همراه است. این سندرم منجر به زیاده روی در شکلات و یا دیگر شیرینی‌ها می‌شوند. این کار را به این دلیل انجام می‌شود که سطح اندورفین در پایین‌ترین حد قرار دارد.

کمبود آهن دارید

پایین بودن سطح آهن در بدن می‌تواند باعث افت انرژی شده و فرد را دچار رخوت و بیحالی کند. وقتی کمبود انرژی داشته باشید به دنبال چیزی برای تامین انرژی فوری اما موقتی خواهید بود که قندها این کار را می‌کنند.


برای مطالعه بیشتر: جایگاه آب در رژیم های لاغری


بیماری های گوارشی منجر به هوس شیرینی می شوند

عدم تعادل در باکتری های مفید که در روده هستند می توانند منجر به مخمر و قارچ ها شوند که باعث افزایش هوس شکر در افراد با مخمر و قارچی می شوند. آلرژی های غذایی و حساسیت های غذایی می توانند باعث عدم تعادل در قند خون شوند.

علاوه بر این، پاسخ سیستم ایمنی که با مصرف غذاهای آلرژیک ایجاد می شود شکل مخصوص به خود از نیاز به سیستم ایمنی را ایجاد می کند این فرآیند گوارشی مربوط به سیستم گوارشی را می توان با احیای تعادل باکتری و یا درمان آلرژن کاهش داد.

غذا را کامل نمی جوید!

مواد غذایی باید به خوبی جویده شوند و به آرامی خورده شوند تا از عملکرد بهینه و موثر دستگاه گوارش اطمینان حاصل شود. روند گوارش با بزاق که حاوی آنزیم هایی برای کمک به این روند و تعادل جسمانی بدن است، آغاز می شود.


این محتوای مفید را هم دنبال کنید: معرفی کامل بیماری نقرس


بدنتان کم آب است

اهمیت نوشیدن 8 لیوان آب در روز را بارها و بارها در بخش سلامت نمناک شرح داده ایم اما با اصول و قواعدی که یکی از آنها می گوید از نوشیدن آب همراه با وعده های غذایی پرهیز کنید، چراکه گوارش غذا در معده را مختل می کند و همین گوارش نامناسب می تواند عاملی شود در بروز و افزایش هوس شیرینی در شما.

هوس شیرینی بدلیل کمبود سروتونین

اگر میزان سروتونین نامتعادل باشد، کمی احساس افسردگی و بی حالی خواهید کرد و این می‌تواند باعث شود غذا‌های شیرین بخورید این انتقال دهنده عصبی برای کنترل حال بسیار مهم است هر زمان که کمی سطح سروتونین افزایش یابد باعث می‌شود که احساس خوشحالی کنید کربوهیدرات در غذا‌های شیرین به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد.


جهت آگاهی: پسوریازیس و هنجارهای غذایی آن


راهکارهای جلوگیری از میل به خوردن شیرینی

اولین قدم برای سرکوب این میل زیاد به شیرنیف اراده مصمم برای ترک آن است. در ادامه چند راهکار برای کاهش هوس شیرینی خواهیم خواند:

مصرف پروتئین

جایگزینی مصرف قند و مواد شیرین با پروتئین، یکی از بهترین راهکار‌ها برای کاهش مصرف قند و تثبیت میزان قند خون در بدن است.

در واقع بسته به نوع غذا، یک وعده غذایی غنی از پروتئین می‌تواند میزان جذب قند را کاهش دهد و میل شما را به مواد نقدی کم کند. با این حال این بدان معنی نیست که شما تمام روز در حال مصرف گوشت باشید.

شوک عدم مصرف شکر به خود وارد کنید!

برای برخی افراد ترک ناگهانی شکر مناسب تر است.

اگرچه ٤٨ تا ٧٢ ساعت اول بسیار سخت خواهد بود. اما چند روز بعد کم کم عادت خواهند کرد.

با جایزه دادن به خود خودتان را تشویق کنید!

اگر توانستید این میل را به خوبی مدیریت کنید، به خودتان جایزه بدهید.

به یاد داشته باشید که چرا این تصمیم را گرفته اید و برای هر قدم موقفیت آمیز، به خودتان جایزه دهید.

به جای شیرینی های زیاد، با کیفیت ترین ها را با مقدار کمتر بخورید!

زمانی که میل شدید به خوردن شیرینی به شما فشار می آورد، خوراکی های کوچکتر و با کیفت تر را انتخاب کنید.

مثل شکلات کمی تلخ، ترافل. بیاموزید که این میل شدید را با میزان کمتری شکر پاسخ دهید.

تاثیر مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین D را دست کم نگیرید

مطالعات متعدد نشان داده است که مولتی ویتامین های حاوی کلسیم و ویتامین D می‌تواند هوس افراد به خوردن مواد شیرین را کاهش دهد. همچنین به کاهش وزن بیانجامد.

چربی‌های اضافی در بدن به ویتامین D می چسبند. بنابراین بدن نمی تواند از آن استفاده کند و همین امر با فعالیت لپتین تداخل ایجاد می‌کند.

اگر کمبود کلسیم دارید بدن شما افزایش ۵ برابری در آنزیم fatty acid synthase خواهد داشت. این انزیم کالری را به چربی تبدیل می‌کند.

در حالیکه مولتی ویتامین‌ها را نمی‌توان جایگزین رژیم غذایی سالم کرد اما می‌تواند در کاهش هوس شما مفید باشد.

سخن پایانی

در این مطلب درباره هوس شیرینی و دلایل آن سخن گفتیم. چند راهکار برای سرکوب این تمایل مخرب بیان نمودیم. یادتان باشد خوردن بیش از حد قند باعث خستگی سیستم ایمنی ضعیف و آماس مفاصل می شود. همین طور مصرف بیش از حد آنها میزان قند خون را نامتعادل می سازد. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

خروج از نسخه موبایل